Thursday 6 February 2014

Malaikat maut namanya Izrail?


Ramai yang telah menghafal 10 nama malaikat yang wajib diketahui sejak dari alam tadika. Nama-nama malaikat seperti Jibril, Mikail, Munkar, Nakir dan sebagainya sememangnya terdapat nas sahih yang menceritakannya. Tapi bagaimana pula asal usul bagi nama malaikat Izrail yang dikenali sebagai malaikat maut?

Allah berfirman dalam Surah As-Sajdah ayat 11:
"Katakanlah (wahai Muhammad), nyawa kamy akan diambil oleh Malikil Maut yang ditugaskan berbuat demikian sehingga habis ajal kamu, kemudian kamu akan kembali kepada Tuhan kamu."

Imam Ibnu Katsir rahimahullah berkata:
"Adapun malaikat maut tidak terdapat keterangan jelas mengenai namanya di dalam Al-Quran, tidak pula di dalam hadis sahih. Penamaannya terdapat dalam sebahagian atsar yang disebut sebagai Izrail [Al-Bidayah wa Al-Nihayah (1/49)]

Imam al-Sindi pula berkata:
"Tidak ada hadith marfu' yang menyebutkan namanya."

Al-Munawi setelah menyebut malaikat maut yang namanya masyhur sebagai Izrail berkata:
"Aku tidak mendapatkan penamaan itu di dalam khabar(hadith)" [Al-Faidh Al-Qadir 3/32)]

Syeikh Ibnu Utsaimin berkata:
"Malakul maut telah masyhur namanya sebagai Izrail, tapi itu tidak benar, sesungguhnya nama itu disebutkan dalam riwayat-riwayat Israiliyyat yang tidak harus kita mengimani nama ini kerana kita harus menamakan malaikat yang ditugaskan mencabut nyawa dengan 'Malakul Maut' sebagaimana Allah telah berfirman: Katakanlah Malaikat maut yang diserahi untuk (mencabut nyawa)mu akan mematikanmu dan kemudian hanya kepada Tuhanmu lah kamu kembali."

Rujuk lanjut:  http://addienblog.blogspot.com/2013/01/benarkah-nama-malaikat-maut-ialah-izrail.html?m=1

WallahuAlam

-nafmos-

See more on FB page Pencinta Sunnah

No comments:

Post a Comment

KopyKanan milik pengemudi nakhoda kami