Saturday 7 September 2013

AKU TIDAK TAHU

:::::::: ANA LA ADRI ::::::::

1. Kata As-Sya'bi :
Ucapan LA ADRI itu separuh dari ilmu

2. Ibnu Jamaah ketika ditanyakan perkara yang beliau tidak tahu. Beliau jawab:
AKU TIDAK TAHU

3. Kata Ibn Al-Jamaah:
Daripada ilmu itu ialah seseorang mengatakan :
AKU TIDAK TAHU

4. Kata Hasan bin Ali :
Dari ilmunya seorang lelaki, apabila dia tidak tahu dikatakan: WALLAHULAM (sanadnya hasan)

5. Kata Malik :
Rasulullah itu Imam Kaum Muslimin. Apabila ditanyakan tentang sesuatu, Baginda tidak menjawab sehinggalah turunnya wahyu.

6. Kata Sufyan :
Fitnah bagi seorang lelaki apabila dia seorang yang faqeh : Bercakap itu lebih dia sukai berbanding diam

7. Kata Ibn Mas'ud :
Seseorang yang berfatwa kepada manusia pada setiap soalan yang ditujukan padanya, seorang yang gila

8. Kata Ibn Sirin :
Matinya seorang lelaki dalam keadaan jahil lebih baik dari dia bercakap apa yang dia tidak tahu.

9. Kata Said bin Jubair :
Celakalah bagi seorang yang berkata pada sesuatu yang dia tidak tahu : Aku Tahu

10. Kata Malik bin Anas :
Dari feqhnya seorang lelaki, dia berkata:
AKU TIDAK TAHU
(Al-Adab As-Syarieyyah)

11. Kata As-Suyuthi :
Menjawab soalan bagi sesiapa yang tahu itu wajib.
Bertanya soalan bagi sesiapa yang tidak tahu juga wajib

12. Imam Malik pernah ditanyakan 40 soalan dan menjawab 4 soalan. Selebihnya beliau katakan LA ADRI

Sumber:

Ustaz Muhammad Fahmi Rusli ( @fahmirusliMFR -twitter)
Ustaz Ad- Dien (@AdDien90 -twitter)

           ~anakmakayah~

No comments:

Post a Comment

KopyKanan milik pengemudi nakhoda kami