Wednesday 22 April 2015

Why Ummah Why?

Salam sayang kepada pembaca. :)

Why ummah why?

Hari ni saya terjumpa akaun Twitter orang yang buat satu video tu, dia popular sebab tu dan dia ni transgender.

Saya tidak salahkan dia untuk dia menjadi begitu.

Kerana manusia sering menghadapi konflik dengan diri sendiri.

Tapi saya salahkan masyarakat dan komuniti.

Saya baca tweet mereka yang membalas tweet dia, 'cantiknya', 'insecurenya'.

I mean, don't you guys feel all that praises and sweet talk contribute to 'her' to stay like that forever?

Tak rasa dosa ke menyumbang camtu?

I didn't say that we should bash or what.

Tapi nasihat lah dia dan jangan galakkan.

To be honest, saya sedih dan takut dengan komuniti sendiri.

Mempopularkan orang yang tidak sepatutnya.

Memuji orang yang tidak sepatutnya.

Dan membahan (dibaca: bash) orang yang tidak sepatutnya.

Nampak kecik je isu ni, tapi isu kecik macam ni akan mengundang kepada perkara besar.

Tuhan tidak menghukum seorang dia je, tapi seluruh kaum dia.

Banyak sirah Nabi dah kita dengar, tak takut?

Saya risau dengan masa depan ummah. Awak semua rasa macam mana?



-budakbaeksangat-

No comments:

Post a Comment

KopyKanan milik pengemudi nakhoda kami